اسمارتوم
اسمارتوم > مقالات امنیت خانه > قفل آژیردار چیست؟
قفل آژیردار نوعی قفل ضد سرقت است.
فاطمه عباسی
27 بازدید

قفل آژیردار چیست؟

آیا می‌دانید مفهوم قفل آژیردار چیست؟ به طور کلی قفل آژیردار یک نوع قفل امنیتی درب ضد سرقت است که با ایجاد صدای بلند هشدار موجب کاهش احتمال اقدام به سرقت و همچنین افزایش احتمال اطلاع از ورود سارق خواهد شد.
ساز و کار قفل آژیردار درب ضد سرقت بسیار ساده است؛ این محصول با بوق زدن ممتد هنگام ورود یک فرد غیرمجاز امنیت محیط زندگی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در اصطلاح خودمانی به این نوع قفل‌ها می‌توان قفل هشدار بوق زننده هم لقب داد. با توجه به امنیت بالای قفل آژیر دار در این مقاله به معرفی این سری از انواع قفل های موجود در سطح بازار می‌پردازیم. با خواندن این مقاله ضمن آشنایی با قفل‌های آژیردار، اطلاعات جامعی درباره چیستی و امکانات این قبیل قفل‌ها کسب خواهید کرد.

منظور از قفل آژیردار درب ضد سرقت چیست؟

قفل آژیردار یک نوع قفل شبیه سایر انواع قفل هوشمند است که روی قسمت باز شونده یا همان قسمت نری درب ضد سرقت نصب می‌شود. وظیفه این قفل ها شناسایی ورود سارقین و افراد غیرمجاز به داخل خانه است.
عملکرد قفل آژیر دار ضد سرقت به این صورت است که فرد بلافاصله پس از باز کردن درب 10 ثانیه فرصت دارد تا از طریق صفحه کلید تعبیه شده عبارت یا رمز امنیتی را وارد کند. در غیر این صورت صدای هشدار از قفل بلند می‌شود.
البته در برخی از نمونه‌ها قفل پیامکی حاوی ورود غیر مجاز به صاحبان ملک ارسال می‌کند. این مدل از قفل ها امنیت بالایی دارند و به راحتی می‌توانند سارقان را از خانه شما فراری دهند.

قفل آژیردار چیست؟

نحوه انجام کار قفل آژیردار به چه صورت است؟

نحوه عملکرد قفل های آژیردار به نوع قفل بستگی دارد. از لحاظ کارکرد این یراق آلات به دو دسته قفل با سنسور حساس به ضربه و قفل با سنسور حساس به ورود تقسیم بندی می‌شوند. قفل های هشدار دهنده با سنسور حساس به ضربه به محض احساس کوچکترین ضربه به درب ضد سرقت و سیلندر قفل زنگ هشدار را فعال می‌کنند و سارقان را فراری می‌دهند.
این در حالی است که قفل های هشداردهنده با سنسور حساس به ورود مکانیزم دیگری دارند. این سری از قفل ها بلافاصله پس از ورود کاربر از آن می‌خواهند ظرف مدت چند ثانیه عبارت امنیتی را وارد کند. در غیر این صورت صدای آژیر روشن می‌شود.

انواع قفل آژیردار درب ضد سرقت

قفل‌های آژیردار از لحاظ تکنولوژی ساخت به دو دسته بندی تقسیم می‌شوند. در لیست زیر انواع این سری از یراق آلات سطح بازار را مشاهده می‌نمایید:

  • قفل مکانیکی (دستی): این نوع قفل‌ها که شبیه به سایر انواع قفل‌های معمولی هستند که با کلید باز و بسته می‌شوند و در صورت باز شدن توسط فرد ممنوعه هشدار می‌دهند.
  • قفل الکترونیکی (هوشمند): این نوع قفل‌ها به معنای واقعی پیشرفته هستند. قفل‌های هوشمند با سیستمهایی نظیر کارت، رمز عبور، اثر انگشت و تشخیص چهره باز و بسته می‌شوند و در صورت ورود غیر مجاز اعلام هشدار می‌کنند.

قفل آویز آژیردار برای درب فلزی آکاردئونی

این نوع از قفل آژیردار برای درب‌های آکاردئونی فلزی بیرونی واحد آپارتمان استفاده می‌شود که در صورت تلاش غیر مجاز برای باز کردن قفل آویز آژیردار و ورود ضربه به آن آلارم هشدار دهنده فعال می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت قفل‌های آژیردار امنیت بسیار بالایی دارند، اما مدل‌های هوشمند در برابر مکانیکی از لحاظ کیفی چندین گام جلوتر هستند.

قفل آژیردار چیست؟

امکانات قفل آژیردار چیست؟

امکانات قفل‌های مجهز به آژیر ضد سرقت از یک مدل به مدل دیگر متفاوت است. اما به طور گسترده یک قفل مجهز به سیستم هشدار (قفل آژیردار درب ضد سرقت) از امکانات زیر برخوردار می‌باشد:

  • انتشار آژیر هشدار خطر در زمان باز شدن درب و عدم ورود عبارت امنیتی
  • ارسال پیامک هشدار به شماره‌های پیش فرض هنگام ورود غیرمجاز
  • قابلیت تنظیم مدت زمان مورد نیاز جهت وارد نمودن کد از سوی کاربر
  • قابلیت تنظیم میزان صدای آژیر هنگام ورود سارقین
  • مجهز به سیستم های کنترل ورود مختلف (اثر انگشت، کارت، رمز عبور، …) در مدلهای هوشمند

قفل بوق زننده (آژیردار) چه ویژگی‌هایی دارد؟

هر یک از انواع قفل های مجهز به آژیر خصوصیات نسبتا متفاوتی دارند. اما از مهمترین خصوصیات قفل آژیردار درب ضد سرقت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده بر روی انواع درب ضد سرقت
  • نمایش میزان باطری قفل
  • جنس بدنه مستحکم و با دوام
  • سنسور حساس به ورود
  • سنسور حساس به ضربه
  • قابل استفاده در تمام شرایط آب و هوایی
  • ضد ضربه
  • ضد آب
  • ضد زنگ زدگی
قفل آژیردار چیست؟

اجزای تشکیل دهنده قفل آژیردار درب ضد سرقت

قفل آژیردار درب ضد سرقت دارای اجزا و قطعات مختلفی است که هر یک وظیفه‌ای خاص برای تأمین امنیت و عملکرد مناسب قفل دارند. این اجزا به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

1.بدنه قفل: این قسمت اصلی‌ترین بخش قفل است که تمامی مکانیسم‌های داخلی قفل را در خود جای می‌دهد. بدنه قفل معمولاً از جنس فولاد یا آلیاژهای مقاوم ساخته می‌شود تا در برابر تخریب و نفوذ مقاومت بالایی داشته باشد.

2.مغزی قفل: مغزی قفل یا سیلندر بخشی است که کلید در آن وارد می‌شود و مسئول باز و بسته کردن قفل است. مغزی باید دارای مکانیزم‌های ضد سرقت مثل پین‌های ضد سوراخ‌کاری و ضد شوک باشد.

3. زبانه قفل: زبانه‌ها اجزایی هستند که در زمان قفل شدن به داخل چهارچوب درب می‌روند و باعث قفل شدن درب می‌شوند. زبانه‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: زبانه کوچک (Latch) برای بسته نگه داشتن درب و زبانه بزرگ (Deadbolt) برای قفل کردن.

4. سیستم آژیر: این بخش شامل سنسورها و اسپیکرهای آژیر است که به هنگام تشخیص تلاش برای نفوذ یا تخریب قفل، صدای بلندی ایجاد می‌کند تا توجه دیگران را جلب کند و از وقوع سرقت جلوگیری کند.

5. سنسور ضربه: این سنسور تلاش برای تخریب یا ضربه زدن به قفل را تشخیص می‌دهد. با فعال شدن این سنسور، سیستم آژیر به صدا در می‌آید.

6.سنسور باز و بسته شدن: این سنسور وضعیت درب را از نظر باز یا بسته بودن تشخیص می‌دهد و به قفل اجازه می‌دهد که در زمان لازم آژیر را فعال کند.

قفل آژیردار درب ضد سرقت دارای اجزا و قطعات مختلفی است.

7.صفحه کنترل: صفحه کنترل برای تنظیم و مدیریت عملکردهای قفل و سیستم آژیر استفاده می‌شود. این بخش می‌تواند دارای صفحه کلید برای وارد کردن کد یا نمایشگر دیجیتال باشد.

8.کلید یا صفحه کلید: برخی از قفل‌های آژیردار به جای کلید سنتی از یک صفحه کلید برای وارد کردن رمز استفاده می‌کنند. این صفحه کلید به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به کلید فیزیکی، درب را باز و بسته کنند.

9. باتری و منبع تغذیه: این بخش شامل باتری‌هایی است که قفل و سیستم آژیر را تغذیه می‌کنند. برخی مدل‌ها دارای منبع تغذیه برق شهری نیز هستند که در مواقع اضطراری از باتری استفاده می‌شود.

10. چراغ‌هایled : چراغ‌های LED برای نمایش وضعیت قفل (باز، بسته، فعال شدن آژیر، نیاز به تعویض باتری) استفاده می‌شوند.

11. قاب و پوشش محافظ: این قسمت برای حفاظت از اجزای داخلی قفل و جلوگیری از دسترسی مستقیم به آنها طراحی شده است. قاب‌ها معمولاً از مواد مقاوم در برابر ضربه و تخریب ساخته می‌شوند.

12. آنتن و ماژول‌های ارتباطی : در برخی مدل‌ها، قفل‌های آژیردار به ماژول‌های ارتباطی (مثل Wi-Fi یا بلوتوث) مجهز هستند که امکان کنترل از راه دور و دریافت هشدارها را فراهم می‌کند. این ماژول‌ها به یک آنتن برای ارتباط با دستگاه‌های دیگر نیاز دارند.

این اجزای قفل آژیردار با هم همکاری می‌کنند تا امنیت بالا و کارایی مطلوب را برای درب ضد سرقت فراهم کنند.

قفل آژیردار چیست؟

مقایسه قفل‌های آژیردار هوشمند و معمولی

در جدول زیر، مقایسه‌ای بین قفل‌های آژیردار هوشمند و معمولی ارائه شده است:

ویژگی‌هاقفل‌های آژیر دار هوشمندقفل‌های آژیر دار معمولی
کنترل از راه دوربله، از طریق اپلیکیشن موبایلخیر، تنها به صورت فیزیکی
اتصال به سیستم‌های امنیتیبله، اتصال به دزدگیرها و مانیتورینگخیر، معمولاً این قابلیت وجود ندارد
هشدار به گوشی همراهبله، ارسال هشدار به گوشیخیر
امکان مدیریت کاربرانبله، مدیریت دسترسی کاربرانخیر
قابلیت بروزرسانی نرم‌افزاریبله، از طریق اپلیکیشنخیر
مصرف انرژیبیشتر به دلیل قابلیت‌های متعددکمتر نسبت به هوشمندها
قیمتبالاتر به دلیل امکانات بیشترارزان‌تر به دلیل امکانات کمتر
نصب و راه‌اندازینیازمند دانش فنی بیشتر یا نصاب متخصصساده‌تر و قابل نصب توسط کاربر
سازگاری با دیگر دستگاه‌هابله، اغلب سازگار با دستگاه‌های هوشمند دیگرخیر

این جدول تفاوت‌های اصلی بین قفل‌های آژیردار هوشمند و معمولی را به طور خلاصه نشان می‌دهد. قفل‌های هوشمند معمولاً امکانات بیشتری دارند ولی با قیمت بالاتر و پیچیدگی نصب همراه هستند، در حالی که قفل‌های معمولی ساده‌تر و اقتصادی‌تر هستند.

قفل آژیردار بیشتر در کدام مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

همین ابتدای کار به شما می‌گوییم قفل مجهز به آژیر درب ضد سرقت هیچ محدودیت مکانی ندارد! این قفل ها در هر مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع تفاوتی ندارد به دنبال استفاده از این قفل ها در محیط کار، کارخانه جات، منازل، هتل ها و … باشید، چرا که همیشه می‌توانید از این تجهیزات نهایت استفاده را ببرید و امنیت خانه خود را ارتقا دهید. همچنین نکته دیگر این است که این تجهیزات روی انواع درب‌های ضد سرقت با جنس و اندازه مختلف نصب می‌شوند.

البته که برخی از انواع این قفل‌ها قابلیت نصب روی انواع دوچرخه، سه چرخه، موتور و … را دارند. با نصب قفل آژیر دار روی این وسایل می‌توانید امنیت آنها را ارتقا دهید.

انتخاب بهترین قفل آژیردار درب ضد سرقت؛ دریافت مشاوره از اسمارتوم

به احتمال زیاد اکنون می‌دانید قفل آژیردار چیست؟ اما شاید در انتخاب بهترین قفل هشدار دهنده دچار مشکل شده باشید. به هر حال قفل آژیردار درب ضد سرقت یک تکنولوژی پیشرفته محسوب می‌شوند و خرید آنها نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد.
در این مواقع دریافت مشاوره تخصصی از تیم فروش اسمارتوم چاره کار شما خواهد بود. ما به شما فاکتورهای مهمی که در زمان خرید این یراق آلات باید به آن توجه کنید بازگو می‌کنیم. همچنین با توجه به شرایط و خواسته‌هایتان بهترین قفل های آژیردار را به شما معرفی خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها